Notícies
Foto: Altafulla Ràdio
09 de desembre del 2019
Persones, Territori, Promoció Econòmica, i Governança: els quatre eixos principals del Pla d’Acció Municipal d’Altafulla
L’equip de govern iniciarà el proper 16 de desembre un procés de participació ciutadana que s’allargarà fins a mitjans del mes de gener. L’aprovació del document definitiu serà al ple del mes de març
El Pla d’Acció Municipal (PAM) 2019-2023 ha centrat l’Audiència Pública que l’Ajuntament d’Altafulla ha celebrat aquest dissabte al matí. Després de més de dos anys sense mantenir aquesta cita amb la ciutadania, el nou equip de govern ha recuperat el que considera “una eina de participació i transparència” que pretén donar veu al poble i fer-lo partícip de les decisions que afecten el dia a dia del municipi. La intenció és celebrar-les amb caràcter bimensual, i, a diferència de l’experiència anterior, “dotar-les de contingut”.

Aquesta primera convocatòria ha servit per donar a conèixer als vilatans i vilatanes aquest nou Pla d’Acció Municipal, que es presenta per primera vegada al municipi. El consistori no ha disposat mai d’un instrument d’aquestes característiques que, segons el coalcalde i regidor de Participació Ciutadana, Jordi Molinera, ha de ser “la guia on presentar a la ciutadania l’acció de govern des de la transparència i la governança conjunta, i on poder fer un seguiment del grau de compliment dels programes electorals”.

El PAM es divideix en quatre eixos principals: Persones (acció social, gent gran, joventut, participació ciutadana, educació, i Altafulla Viva), Territori (urbanisme, mobilitat, espai públic, i medi ambient), Promoció Econòmica (comerç, turisme, emprenedoria, i treball), Governança (hisenda transparent, administració local i electrònica, i recursos humans). Cadascun d’aquests àmbits inclou una trentena d’objectius amb un seguit d’accions concretes.

Quatre blocs que en tots els casos, segons ha avançat Molinera, presentaran “projectes de consens i que poden agradar tothom”. Ha apuntat com els quatre grans projectes de mandat el Centre de Dia, la bassa de laminació entorn de la rotonda del Puntet, el nou enllumenat de la urbanització de Brises del Mar, i l’arribada de l’aigua del Consorci d’Aigües de Tarragona a Brises.

El coalcalde, però, ha volgut aclarir que “el PAM no contempla únicament inversions, sinó que també inclou projectes, maneres de fer, i voluntat política”. En aquest sentit, ha explicat que, a diferència del Pressupost Municipal que és anual, el PAM és “un document viu que es pot veure alterat en funció de les circumstàncies i de la voluntat de l’equip de govern”. De fet, disposarà d’una comissió de seguiment que s’encarregarà de dur a terme possibles ajustaments anuals. D’entre tot el cens de població, s’escolliran per sorteig entre 4 i 8 persones.

A hores d’ara, presenta més de 100 accions de govern que s’hauran d’executar en els propers quatre anys. A partir del proper dilluns 16 de desembre i fins a mitjans del mes de gener, s’obrirà un procés participatiu en què la ciutadania podrà valorar aquest centenar de propòsits, i presentar les seves esmenes, així com els seus suggeriments i noves propostes.

La participació estarà oberta a persones a partir de 14 anys mitjançant l’eina online ‘Altafulla Participa’, que permet segmentar la població per edats i per barris. Un instrument que l’equip de govern té la intenció de fer servir periòdicament per a la celebració de consultes populars i per a l’elaboració dels pressupostos participatius. Les propostes al PAM també es podran presentar de manera presencial a la recepció de l’Ajuntament.

Un cop incloses aquestes esmenes i suggeriments, al mes de febrer serà el moment de donar prioritat als projectes. Posteriorment, el document definitiu del PAM se sotmetrà a votació en el Ple del mes de març. L’objectiu final és “implicar la ciutadania en la presa de decisions del que ha de ser Altafulla en aquests propers quatre anys”.

El Pressupost Municipal per a l’exercici 2020 ha estat un altre dels projectes que l’equip de govern ha presentat a la ciutadania en l’Audiència Pública d’aquest dissabte. Els comptes s’eleven als poc més de 8 milions d’euros, una xifra que s’incrementa en prop de 300.000 euros respecte l’exercici anterior arran de l’entrada en vigor del nou contracte de la recollida de la brossa, mancomunat amb el Consell Comarcal del Tarragonès (CCT).

Malgrat tot, el regidor d’Hisenda, Dani Franquès, ha parlat d’un pressupost “continuista”, i ha explicat que aquesta ampliació ha obligat a modificar altres partides “a la baixa”.
L’edil ha parlat de l’equilibri necessari entre ingressos i despeses. En el primer cas, ha presentat els impostos directes com a principal font d’aportació amb un percentatge del 58% del total, la majoria -4.700.000 euros- provinent de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI). Els impostos indirectes representen 150.000 euros; les taxes i altres ingressos, 1.500.000 euros, gran part dels quals correspon a la recollida d’escombraries; les transferències corrents, 1.500.000 euros; i els ingressos patrimonials, 80.000 euros.

Pel que fa a l’apartat de les despeses, dels 8 milions totals, gairebé un 50% es destina a proveir el Capítol 1 de Personal. Els béns corrents i els serveis són una altra part important; i en menor mesura se situen les despeses financeres i el fons de contingència, les transferències corrents, i les inversions reals.
Els nous comptes públics se sotmetran a votació en la sessió plenària extraordinària que la Corporació Municipal celebrarà aquest dilluns 9 de desembre a les 8 del vespre a la Sala de Plens.

L’Escola Municipal d’Adults ha estat un altre dels punts que s’han posat damunt la taula. El centre no reprendrà la seva activitat acadèmica, i suspendrà temporalment els seus serveis aquest curs 2019-2020. Així ho ha recordat la regidora d’Educació, Gemma Maymó, després que el passat 12 de novembre entrés en joc una demanda judicial que complica encara més la situació i deixa el consistori amb poca capacitat de reacció. Segons ha explicat l’edil, els demandants són “sis persones vinculades amb el centre que reclamen el reconeixement dels seus drets, la declaració de la seva relació laboral, així com la improcedència i la nul•litat de l’acomiadament”. Maymó ha reconegut la “complexitat” de la situació, que ja té data de judici: el proper 1 d’abril.

Els serveis jurídics municipals han aconsellat l’equip de govern no tirar endavant el procés de licitació pública que preveia iniciar per trobar una solució a la problemàtica i poder seguir oferint el servei al municipi. Per Gemma Maymó, “la decisió més sensata”.

La demanda se suma a la sanció de prop de 60.000 euros que el Ministeri de Treball i de Seguretat Social ha imposat al consistori altafullenc, i que l’obliga a liquidar les quotes d’un total de 19 persones que des del gener de 2015 al juny de 2019 han prestat els seus serveis al centre.

Prop d’una trentena de vilatans i vilatanes s’han aplegat a la Sala de Plens per participar de l’Audiència Pública. Entre el públic, s’han pogut veure els regidors d’Alternativa Altafulla (AA), Marisa Méndez-Vigo i Francesc Farré; i el regidors de Junts per Altafulla, Hèctor López Bofill i Xavier Rofas.

Aquesta primera cita no ha comptat amb la presència de la regidora de Via Pública i Mobilitat, Gent Gran, i Protecció Animal, Inma Morales, que no hi ha pogut assistir per motius personals.
Jordi Molinera, coalcalde d'Altafulla i regidor de Participació Ciutadana
Jordi Molinera, coalcalde d'Altafulla i regidor de Participació Ciutadana
Jordi Molinera, coalcalde d'Altafulla i regidor de Participació Ciutadana
Social
Et recomanem
Teatre: Embolica que fa fort
28 d'abril a les 18h al casal La Violeta
A càrrec de Teatre Social +Gran de la gent gran d'Altafulla
Aula universitària: prevenció del càncer a través de la dieta
30 d'abril a les 18h a l'esplai de la gent gran
Inscripcions: activitatsgentgran@altafulla.cat i 689 72 49 07
15a Cursa 1 de maig
1 de maig a partir de les 9:45h des de la Via Augusta
Organitza: Atletes d'Altafulla
Agenda Cultural d'Altafulla
Consulta-la sencera a: www.altafulla.cat/agenda-altafulla
Edita: Ajuntament d'Altafulla