Foto: Ajuntament de Roda de Berà
20 d'agost del 2025
Adif assegura que les pantalles acústiques que està instal·lant a Roda de Berà compleixen la llei
L’empresa ferroviària així ho ha assegurat al Diari de Tarragona arran de les queixes dels veïns i de l’Ajuntament
L’Ajuntament de Roda de Berà va demanar a principis d’aquest mes d’agost al Ministeri de Foment i Mobilitat Sostenible la suspensió immediata de les obres d’instal·lació de pantalles acústiques al municipi fins que es revisi tècnicament el projecte i es presenti un estudi específic d’impacte paisatgístic.
De fet, pocs dies després, el dijous 8 concretament, l’alcalde Pere Virgili, el president de l’associació de veïns i veïnes de Costa Daurada-Berà, Luis Miralles, i un dels veïns afectats, es van reunir amb la subdelegada del Govern de l’Estat a Tarragona, Elisabet Romero, per exposar-li la problemàtica i demanar-li que intercedís amb el Ministeri i Adif.
Doncs bé, en declaracions al Diari de Tarragona, Adif ha respost que “les pantalles estan ben dimensionades i segueixen criteris objectius per complir la llei”. Justifiquen que “l’administració té l’obligació de protegir al veïnat del soroll del tràfic ferroviari per sobre de motivacions particulars”, com les molèsties que han denunciat alguns veïns de les urbanitzacions Costa Daurada i Berà.
L’empresa també ha explicat al rotatiu, que van oferir una proposta “per minimitzar l’impacte visual” a través de la instal·lació d’unes mampares transparents de metacrilat en algunes barreres. Els veïns, però, la van rebutjar perquè creuen que són insuficients, mentre que els treballs avancen i ja s’han completat el 60% dels 1.700 metres lineals del projecte.
Algunes barreres arriben a tenir una alçada de fins a 8 metres i “generen un impacte visual i paisatgístic molt greu”, especialment a les zones residencials en les quals alguns habitatges han quedat pràcticament tapiats per murs metàl·lics opacs. Així ho denuncien el consistori i els veïns, que creuen que hi ha solucions que no s’han explorat com “barreres de tipus vegetal”, apunta la secretària de l’Associació de Veïns Costa Daurada-Bera, Esther Valls, en declaracions al diari. Mentre que consideren que la mesura definitiva seria treure els trens de mercaderies perilloses de la costa i fer-les passar per l’interior, lluny dels nuclis urbans, com defensen diverses plataformes com la Plataforma Mercaderies per l’Interior i diversos municipis del territori.