Notícies
Foto: URV
19 de febrer del 2024
El projecte ‘AI Skills Lab’ de la URV introdueix la intel·ligència artificial a onze escoles i instituts de Tarragona
La iniciativa busca formar el professorat en aquesta nova tecnologia perquè la puguin utilitzar per crear continguts educatius i gestionar el centre
El projecte ‘AI Skills Lab’ de la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha començat a introduir aquest curs la intel·ligència artificial (IA) a les aules d’onze centres educatius del Camp de Tarragona. La iniciativa busca formar el professorat en aquesta nova tecnologia perquè la puguin utilitzar per crear continguts educatius i gestionar el centre. Així, mensualment tenen sessions virtuals amb experts d’abast mundial que els orienten i els donen claus per introduir la IA al centre. De retruc, també permet a l’alumnat iniciar-se amb alguns programes i aplicacions, fet que els permet en alguns casos desenvolupar la seva creativitat i aplicar-ho als seus projectes.

“És una tecnologia que tenim en àmbits de la nostra vida. Pensem que era important acostar-ho a l’educació perquè allò que passa a la vida no pot quedar lluny del que passa a les escoles”, comenta Mar Camacho, doctora en tecnologia educativa, professora del departament de Pedagogia de la URV i directora del projecte. Es tracta d’una intervenció pionera que de moment està tenint bons resultats, segons valoren els impulsors. Entre els centres seleccionats hi ha escoles de primària, instituts de secundària i instituts de Formació Professional.

El projecte té una sèrie d’assessors que fan d’enllaç entre la universitat i els centres educatius. Entre les aplicacions que fan servir hi ha ChatGPT, que s’utilitza “com un assistent que ajuda en la part més burocràtica de la feina”, com ara la creació de documents. Això els permet guanyar temps i poder destinar esforços a preparar altres continguts. Un altre àmbit en el qual estan investigant és en l’anàlisi de les dades. I una de les eines que més ha sorprès professorat i alumnat és Stable Diffusion, un aplicatiu que permet generar imatges a partir d’indicacions que li dona l’usuari.

Amb tot, tant des la URV com des dels centres són conscients que la IA és una tecnologia encara força desconeguda, amb potencial però també amb riscos. En aquest sentit també treballen en la conscienciació a l’alumnat per fer-ne “un bon ús”. Camacho opina que “és una tecnologia complicada, amb riscos, però també hi ha oportunitats”. De moment, assegura que no han tingut problemes “perquè s’ha fet una feina prèvia de treball amb els centres donant-los molta informació”. A més, indica que “s’està empoderant els estudiants” perquè valora que “és important treballar amb el pensament crític a l’hora d’identificar ‘fakes’ i notícies que ja venen generades per IA”. De moment el projecte, que està finançat pel Departament d’Educació, es desenvoluparà únicament aquest curs.
Social
Et recomanem
1a Marxa/Trail Altafulla - Costa Tarraco
24 de novembre de 2024
+ info i inscripcions a: atletes.wixsite.com/altafullacostarraco
Exposició ‘Això sí que té un nom'
Del 29 de novembre al 20 de desembre al passadís de La Violeta
Per cortesia de La Frontissa – Associació de Dones Feministes
Casal Cultural la Violeta
Programació de tardor: del 12 d'octubre al 28 de desembre
Programa i tickets a: www.casalvioleta.cat
Agenda Cultural d'Altafulla
Consulta-la sencera a: www.altafulla.cat/agenda-altafulla
Edita: Ajuntament d'Altafulla