Notícies
Foto: Generalitat de Catalunya
26 de març del 2026
Es constitueix el Consorci del Patrimoni Romà de Tàrraco
Generalitat, Ajuntament de Tarragona i Agència Catalana del Patrimoni Cultural lideraran l'organisme
La Generalitat, l'Ajuntament de Tarragona i l'Agència Catalana del Patrimoni Cultural han signat aquest dimecres el conveni de creació del Consorci del Patrimoni Romà de Tàrraco. El nou ens ha de permetre gestionar els monuments romans declarats Patrimoni de la Humanitat de manera integral, entre aquets, la Vil·la dels Munts d’Altafulla.

Les tres administracions lideraran el consorci, mentre que la Diputació de Tarragona, el Ministeri de Cultura, els ajuntaments d'Altafulla, Roda de Berà i Constantí i l'Arquebisbat de Tarragona també hi participaran de forma externa. "El consorci permetrà generar noves oportunitats de progrés i de promoció per Tarragona", ha afirmat el president de la Generalitat, Salvador Illa.

Després de la signatura del conveni s'ha celebrat una reunió entre els integrants dels tres organismes en la qual s'ha creat el consell general del consorci. Aquest pas permet posar en marxa tècnicament el consorci, amb l'aprovació del pressupost i personal. Pròximament també s'encarregarà de designar la direcció, aprovar convenis amb la resta d'administracions i definir els criteris d'actuació estratègica. El consorci estarà adscrit a l'Ajuntament de Tarragona, i treballarà a través d’una oficina tècnica, operativa i de gestió de les obres, serveis i actuacions de recuperació, restauració, protecció, conservació, millora, explotació, difusió i promoció del patrimoni històric i cultural d'aquest àmbit patrimonial de la ciutat i l'entorn.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha destacat que aquest nou pas en la conservació és "una responsabilitat davant del món" que, a més, permet complir "les directrius de la Unesco". "

Per la seva banda, l'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, ha explicat que el consorci "ha de facilitar i reforçar tota la feina que hi ha al voltant del patrimoni romà de Tarragona i de les poblacions del seu entorn". I ha destacat que s’obre una nova etapa amb “més inversió, més compromís i més lideratge”.

El nou ens començarà a caminar definitivament a principis del 2027 i ho farà amb un pressupost de 8 milions d'euros anuals entre 2026 i 2029, amb una aportació d'uns 3,6 milions d'euros anuals per part de la Generalitat, que estan pendents de l’aprovació dels pressupostos catalans, uns 2,5 milions de l'Ajuntament de Tarragona i uns 100.000 euros anuals de la Diputació de Tarragona.

A més, caldrà sumar-hi els ingressos corrents generats pels mateixos monuments, amb una previsió d'entre 1,7 i 2 milions d'euros. El Consorci també gestionarà les inversions previstes pel Ministeri de Cultura, que actualment té compromesos 19,3 milions en matèria patrimonial fins el 2027, entre les obres del MNAT i la Necròpolis.
Salvador Illa, president de la Generalitat
Rubén Viñuales, alcalde de Tarragona
Social
Et recomanem
Visita guiada a la desembocadura del Gaià i a l'Hort de la Sínia
29 de març a les 11h des de davant del Club Marítim Altafulla
Contacte i reserves a: joan@hortdelasinia.com i 655 486 115
Pleamar Vintage Market d'Altafulla
4 i 5 d'abril al parc de Voramar
Informació i programació a: www.pleamarmarket.com
Casal Cultural La Violeta
Temporada d'hivern: del 23 de gener al 21 de març
Programació i entrades a: www.casalvioleta.cat
Agenda d'activitats d'Altafulla
Consulta-la sencera a: www.altafulla.cat/agenda-altafulla
Edita: Ajuntament d'Altafulla