12 d'abril del 2017
Fèlix Alonso, satisfet amb l’anunci de la Generalitat d’aplicar la vinyeta per substituir el model actual de peatges
Pel batlle, “el més important és que s’obri el debat i es valori de quina manera s’eliminen les cabines de peatge i com es mantenen les vies ràpides que han de pagar aquells que les utilitzen”
El debat sobre el futur de les autopistes de pagament torna a estar sobre la taula. La vinyeta que el govern català estudia aplicar com a tarifa plana amb la voluntat de substituir el model actual de peatges podria tenir un cost d’entre 40 i 110 euros anuals.
Tot i que la proposta està en fase d’estudi i encara no s’ha definit qui l’hauria de pagar o si hi haurien tarifes diferenciades, el secretari d’Infraestructures de la Generalitat, Ricard Font, ha avançat que aquests són els preus que es paguen als països d’Europa on ja s’aplica aquest sistema, com per exemple Àustria.
Font ha assegurat que l’aplicació d’aquest nou sistema seria “fàcil i ràpida”, i ha defensat que respon als objectius “d’eliminació de greuges, d’aixecament de les barreres actuals, de poder ser més just o de poder facilitar el finançament de les vies i el seu manteniment”.
Per contra, Abertis veu “moltes dificultats” en el model de vinyeta que estudia la Generalitat per substituir el sistema actual de peatges. El president, Salvador Alemany, s’ha mostrat més partidari de l’eurovinyeta que defensa el ministeri de Foment, segons la qual es paga per recorregut.
Dues fórmules que l’alcalde d’Altafulla, diputat, i portaveu de la Comissió de Foment, Fèlix Alonso, considera que “podrien ser compatibles en un moment determinat”. Ha destacat , però, que “ara el més important és que s’obri el debat i es valori de quina manera s’eliminen les cabines de peatge i com es mantenen les vies ràpides que han de pagar aquells que les utilitzen”.
Fèlix Alonso ha recordat que personalment va interpel·lar el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, i la comissària europea, Violeta Bulc, i que les seves respostes van ser “contradictòries”. D’una banda, des del Ministeri de Foment no van mostrar cap interès sobre el tema, mentre que des de la Unió Europea van reconèixer que ja treballen en l’aplicació d’alguna d’aquestes mesures a tots els països europeus.
La intenció de la Generalitat és implementar aquest nou sistema a partir del 2019, coincidint amb la finalització de les primeres concessions d’autopistes de pagament a Catalunya. Per a Fèlix Alonso, l’aplicació ha de fer-se efectiva “el més aviat possible”.
Al nostre territori, l’alcalde d’Altafulla sempre ha estat partidari de la gratuïtat de l’autopista AP-7, i ha esdevingut un dels impulsors de la reivindicació a la zona. Els problemes de trànsit i de sinistralitat a la carretera N-340 persisteixen a dia d’avui. Una situació que fa preveure una Setmana Santa i un estiu complicats en matèria de mobilitat.
A la problemàtica actual que es reforça cada vegada més amb la reactivació de l’economia, se li suma, a més, l’obertura de Ferrari Land i la imminent arribada dels Jocs Mediterranis Tarragona 2018. Fèlix Alonso ha insistit que “cal buscar una solució immediata perquè el territori no ho suporta, i planificar la situació no d’avui per demà, sinó d’aquí 15, 20 o 25 anys”. Per fer-ho, assegura que “s’ha de tenir valentia, afrontar els problemes, i veure quines inversions són més prioritàries i necessàries per la ciutadania”.
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla i diputat al Congrés
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla i diputat al Congrés
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla i diputat al Congrés