03 de desembre del 2025
Front comú dels municipis per on passa l’R-13, per reclamar millores
Denuncien que des que s’ha restablert el servei, aquest ha perdut freqüències i continuen les incidències
Els municipis tarragonins per on passa l’R13 faran front comú per reclamar a Renfe i Adif més i millors freqüències de trens. Els alcaldes i consells comarcals del Tarragonès, l’Alt Camp i la Conca de Barberà demanaran reunions al més alt nivell i amenacen amb mobilitzacions si no s’atenen les seves demandes.
La R-13 és la línia que va de Barcelona a Lleida, passant per Valls i també per Roda de Berà i Salomó. Fa poques setmanes va recuperar el servei directe, després de mesos tallada per les obres a l’estació de Sant Vicenç de Calders, on s’havia de fer transbord.
El restabliment s’ha aprofitat per incorporar noves freqüències de pas. D’aquesta manera, ara hi ha quatre trens directes al dia per sentit. Abans només n’hi havia dos de directes i dos més amb transbord. Ara bé, els usuaris de la R13 consideren aquesta millora del tot insuficient i els ajuntaments s’han afegit a la reivindicació. De fet, aquest dimarts s’han reunit a Valls i han consensuat una moció per aprovar-la en els respectius plens.
L’alcalde de Roda de Berà, Pere Virgili destaca que els mesos que han durat les obres, aquests municipis tenien millor servei que ara:
Virgili també destaca que ha de ser una alternativa real als embussos que es viuen a l’AP7:
L’alcaldessa de Valls, Dolors Farré, ha dit que els nous horaris són "una presa de pèl" i que demanaran reunions amb Adif, Renfe, Rodalies i el Ministeri, i si no s’atenen les demandes, estan disposats a manifestar-se. Igualment, més enllà de la falta de trens, denuncia que l’R13 és l’única línia on els treballs de manteniment es fan durant el dia.
Per la seva banda, el president de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls, Nil Magrinyà, ha lamentat que aquesta infraestructura està infrautilitzada.
Els municipis exigeixen un tren que permeti arribar a Barcelona a quarts de vuit del matí, i donar servei a la franja del migdia. A més d’un de tornada a quarts de 9 del vespre. També recorden que, amb els anys, s’han perdut serveis en lloc de guanyar-ne. Als anys 80 hi havia 12 trens al dia i ara en queden quatre.
Pere Virgili, alcalde de Roda de Berà
Dolors Farré, alcaldessa de Valls
Nil Magrinyà, president de l'Ass. Amics del Ferrocarril de Valls i l'Alt Camp