Foto: Ajuntament d'Altafulla
19 de juny del 2018
L’anunci del govern espanyol d’eliminar els peatges a l'AP-7 i l'AP-2 reobre el debat sobre el finançament de les autopistes
L’alcalde d’Altafulla defensa l’establiment de la vinyeta o tarifa plana com també ho fa el conseller de Territori de la Generalitat
El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha anunciat aquest dilluns en una entrevista a "El País" que el Govern espanyol no renovarà les concessions de les autopistes AP-2 i AP-7, entre d'altres vies ràpides de pagament d'arreu de l'Estat. Aquest vies tenen concessions de 50 anys que acaben aquesta legislatura i algunes al 2021.
Al Camp de Tarragona desapareixeran els peatges a partir del 31 de desembre del 2019 entre Alacant i Tarragona, i el 31 d'agost de 2021 fins la Jonquera. Pel que fa a l'autopista AP-2 que connecta el Camp de Tarragona i el Penedès amb l'interior, la concessió des del Mediterrani fins Saragossa acabarà també el 31 d'agost de 2021.
L’alcalde d’Altafulla i diputat al Congrés per En Comú Podem ha valorat aquesta decisió, tot i que no s’oblida de la reversió cap a l’estat que han de tenir aquestes infraestructures i el necessari debat sobre el finançament d’aquest vies d’alta capacitat.
L’anunci del govern espanyol ha reobert el debat sobre l’elevat cost i el finançament de les autopistes, i així ho ha manifestat el conseller de territori del govern català, Damià Calvet, qui ha defensat al seu Twitter la “vinyeta” o tarifa plana a tota la xarxa viària davant l'alliberament dels peatges anunciat per Foment.
La Generalitat fa temps que planteja aquest sistema de pagament anual i vol que sigui una realitat a totes les vies quan vencin les primeres concessions, l'any 2019. La vinyeta funcionaria amb un adhesiu al vehicle que permetria circular durant tot l'any per la xarxa viària amb una tarifa plana que substituiria l'actual sistema de peatges amb barrera, que començaran a desaparèixer el 2019. Aquest sistema ja s'aplica a països com Àustria o Suïssa. La vinyeta es cobraria a través d’un consorci on hi hauria totes les administracions implicades.
Per Fèlix Alonso, alcalde d’Altafulla, el manteniment del cost d’aquestes vies d’alta capacitat és el debat important en el que cal aprofundir.
Alonso ha afegit que la vinyeta seria un bon sistema, i no s’oblida del debat al voltant de la construcció de grans autopistes, moltes d’elles rescatades per l’estat, amb el cost que ha comportat pel territori.
Des de la Generalitat s’ha anunciat que el nou sistema de finançament de les autopistes “està molt avançat” i que servirà per millorar el transport públic, i per afavorir la sostenibilitat de la xarxa viària.
Mentre, però, al territori, l’alcalde del Vendrell i portaveu del Pacte de Berà, Martí Carnicer, ha tornat a reclamar aquest dilluns el desviament obligatori de camions de l'N-340 cap a l'AP-7, tal com recull l'acord per reduir la sinistralitat i el col•lapse en aquesta via.
Els transportistes de la demarcació de Tarragona també s’han pronunciat i segueixen demanant que s'apliqui de manera immediata la gratuïtat a l'AP-7, sense esperar a l'extinció de la concessió, en aquells trams de l'N-340 en què no hi ha alternativa gratuïta.
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla