Foto: Ajuntament d'Altafulla
21 de desembre del 2020
L'Arxiu d'Altafulla consolida aquest 2020 la tasca iniciada l'any passat per posar ordre al fons arxivístic de la vila
Enguany, per primera vegada, s'ha decidit digitalitzar els dos primers documents més antics i valuosos de l'arxiu
L'Arxiu d'Altafulla compta ja amb més de 830 caixes d'arxiu definitiu inventariades i la seva base de dades compta amb 4.089 registres entrats, amb un total de 83 metres lineals de documentació. Són xifres que, tenint en compte la curta trajectòria de l'arxiu, representen un balanç molt positiu en tan sols un any i mig de la seva posada en funcionament. A més, enguany s'ha detectat un increment notable de les peticions internes de consulta de documents, assolint una quarantena de demandes. Igualment també han crescut les sol·licituds d'investigadors externs, arribant fins a les 37.
Al 2019 es va crear l'Arxiu Municipal per tal de posar en ordre el fons arxivístic de la vila, i els resultats són "gratificants", segons la seva responsable, la Patricia Terrado. Preguntada per aquesta emissora, Terrado ha explicat com es focalitza la seva tasca pel que fa a la gestió documental dins l'arxiu.
L'arxivera municipal ha destacat que enguany s'ha donat el tret de sortida a les digitalitzacions de documents importants i susceptibles de ser d'interès públic i consultables. Així mateix s'ha tingut en compte tant l'antiguitat del document com el seu estat de conservació. Tenir-lo digitalitzat n'ha de permetre, doncs, la seva consulta, sense malmetre'n més l'original. Un dels documents que inicialment s'estan digitalitzant a hores d'ara és el més antic que es conserva al fons del consistori, un cadastre datat de 1777. L'altre és un llibre "d'apeo" que, malgrat no estar datat, compta amb una cronologia de mitjans-finals segle XIX que pot ser molt útil per a la recerca genealògica, ja que consten dades de diferents persones i pot complementar la informació que es troba al cadastre.
Pel que fa als dos documents en fase de digitalització, es confia que estaran enllestits a principis de 2021 i que posteriorment s'aniran digitalitzant d'altres elements d'interès que hi ha dipositats a l'arxiu. Uns documents que es podran consultar, doncs, de manera digital i també amb l'accés a la sala de consulta que es troba a la segona planta de l'edifici consistorial i a la que es pot accedir prèvia petició mitjançant instància on cal demanar el document a tractar.
Paral·lelament a l'arxiu també s'hi està duent a terme una tasca de separació de documents susceptibles de ser eliminats pel seu poc valor o interès o d'altres circumstàncies contemplades en la normativa vigent.
Per últim, l'Arxiu d'Altafulla tampoc ha estat aliè a la Covid i ha estat recopilant imatges dels veïns de la vila per preservar les experiències de la ciutadania i, en definitiva de la memòria col·lectiva d'Altafulla envers la pandèmia i en especial el confinament.
Patricia Terrado, arxivera municipal
Patricia Terrado, arxivera municipal