01 de setembre del 2026
L’ICAC estrenarà nova seu a la Tabacalera de Tarragona a finals del 2029
La rehabilitació del Magatzem 6 suposarà una inversió de 6,3 MEUR i permetrà a l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica ampliar les instal•lacions fins als 3.122 metres quadrats
L’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) preveu traslladar-se a finals del 2029 a una nova seu al complex de la Tabacalera de Tarragona. El centre de recerca ocuparà el Magatzem 6, un edifici de quatre plantes que serà rehabilitat amb una inversió de 6,3 MEUR aportats pel Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat.
Segons informa l’Agència Catalana de Notícies (ACN), el trasllat permetrà donar resposta a les necessitats d’un institut que ha anat creixent des de la seva creació, l’any 2003. L’ICAC passarà dels 1.308 metres quadrats de les instal•lacions actuals als 3.122 metres quadrats de la futura seu.
El nou equipament disposarà de més espai per emmagatzemar peces i elements patrimonials, així com de laboratoris especialitzats que actualment no tenen cabuda a les instal•lacions de l’Institut. També s’hi habilitaran despatxos, biblioteca, sales de reunions i diferents espais destinats a la divulgació i oberts a la ciutadania.
El director de l’ICAC, Josep Maria Palet, ha explicat que la planta baixa es reservarà principalment per als magatzems i per als espais de neteja i tractament de les peces. La primera planta serà "la joia de la corona" de l’edifici, amb aules, biblioteca i una sala d’actes amb capacitat per a 150 persones, a més de zones destinades a apropar la recerca a la societat.
La segona planta acollirà principalment els despatxos, mentre que a la tercera s’instal•laran laboratoris "altament especialitzats". El projecte també preveu aprofitar el terrat per organitzar activitats socials i obrir una claraboia que aporti llum natural i ventilació a l’interior.
El projecte executiu es troba en una fase avançada i la previsió és enllestir-lo aquest setembre. Posteriorment, la licitació de les obres s’hauria de posar en marxa a l’octubre i resoldre’s abans d’acabar l’any. Si es compleix el calendari previst, els treballs començaran a principis del 2027 i s’allargaran aproximadament dos anys. El trasllat es faria durant la tardor del 2029, amb l’objectiu que la nova seu pugui entrar en funcionament abans d’acabar aquell any. Un estudi estructural fet aquest agost ha determinat que l’immoble es troba "en perfecte estat", segons ha assenyalat Palet.
L’Institut podrà instal•lar-se al Magatzem 6 gràcies a una cessió de l’Ajuntament de Tarragona per un període de 50 anys. La seva serà, a més, una de les peces de la transformació de l’antiga Tabacalera, un complex que fa prop de dues dècades que està en desús. L’espai també ha d’acollir altres equipaments, entre els quals la futura Biblioteca Provincial, el nou conservatori de música de la Diputació de Tarragona i el centre formatiu EUSES.