07 de maig del 2021
L'impacte del tercer fil a Altafulla, a debat aquest divendres amb la Plataforma Mercaderies per l'Interior
L'entitat ciutadana denuncia que es multiplicarà per 10 el trànsit de mercaderies per la costa i es posarà en risc el veïnat i el medi ambient
La implantació de l'anomenat tercer fil per permetre el trànsit de mercaderies per les infraestructures ferroviàries actuals ha suscitat un moviment social i també d'administracions locals que posen en dubte la seva planificació. Des de la Plataforma Mercaderies per l'Interior, reclamen ferventment que el tercer fil per adaptar la via actual a l'ample de via europeu i permetre el trànsit de trens de mercaderies no s'instal·li a la línia de la costa sinó que ho faci per l'interior. Consideren que la mesura tindrà un fort impacte pel territori en forma de més volum de trànsit, amb una via més carregada, i d'unes característiques determinades. I Altafulla és una de les poblacions directament perjudicades. És per això que aquest divendres, a les 20h i a través de l'eina telemàtica Teams, el portaveu de la plataforma, Eugeni Sedano, en donarà més detalls.
Entrevistat aquesta setmana al programa Carrer Major, Sedano ha explicat a més, que fer passar les mercaderies per la línia de la costa pot fer desplaçar el trànsit de persones a altres rutes, com ja ha passat, per exemple, amb l'Euromed, que abans es podia agafar a l'estació de Tarragona ciutat i ara cal anar-lo a buscar a la de Camp de Tarragona, a Perafort.
A Altafulla i a altres poblacions tarragonines ja es poden veure les diferents travesses per col·locar a la via i ja s'ha començat a parlar de la possibilitat d'instal·lar-hi pantalles acústiques. També a Torredembarra, on el consistori ja ha manifestat a la gestora ADIF els seus dubtes sobre l'impacte d'aquests elements.
Segons Sedano, més enllà de les pantalles, els riscos del pas de mercaderies per la costa són molt elevats per a la ciutadania en forma de possibles accidents amb càrregues perilloses o bé per la inevitable contaminació acústica. Igualment, explica, es produiria un fort impacte ambiental a l'àmbit de la desembocadura del Gaià i també en el patrimoni, per exemple amb l'Amfiteatre de Tarragona, a tocar de la via del tren.
La Plataforma Mercaderies per l'Interior ja ha mantingut diferents converses amb responsables de l'Estat per instar-los a replantejar el traçat del tercer fil i ja és previst fer-ne un estudi. Amb tot, aquest arriba amb retard i probablement el tercer fil sigui una realitat abans si no s'aturen les obres.
Eugeni Sedano, portaveu de la Plataforma Mercaderies per l'Interior
Eugeni Sedano, portaveu de la Plataforma Mercaderies per l'Interior