Foto: Mercaderies per l'Interior
17 de juliol del 2025
L’incidència amb un tren a l’estació de Torredembarra afegeix un nou argument a les reivindicacions de Mercaderies per l’Interior
La plataforma mostra la seva preocupació per la possibilitat que hi hagués una fuita de gas en un vagó del tren aturat aquest dimarts al seu pas pel nucli
La Plataforma Mercaderies per l’Interior ha alertat novament del perill que suposa el pas de trens de mercaderies per la via de la costa per la seva ubicació enmig de nuclis de població. Asseguren que “els habitants de Torredembarra i els turistes que durant aquests dies estiuegen en aquesta localitat costanera van passar part de la tarda del dimarts amb la por ficada en el cos”. Una circumstància que respon al fet que tren que transportava mercaderies perilloses es va detenir en l'estació d'aquesta població després que un soroll estrany en un dels seus vagons activés les alarmes per una possible fuita de gas difluoretà.
Patrulles dels Mossos d'Esquadra i de la Policia Local, així com efectius de Bombers, es van desplaçar al lloc per a avaluar la situació. També es va avisar a Renfe i Adif per a tallar la circulació de trens en el tram entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. Van quedar afectats tant combois regionals com trens de mitjana distància, generant un nou caos entre els viatgers.
Al final, després d'una exhaustiva revisió, es va comprovar que el soroll no procediria d'una fuita de la cisterna, sinó que estaria motivat per un problema mecànic.
La Plataforma Mercaderies per l’Interior avisa que “el que en aquesta ocasió va quedar en un esglai pot convertir-se en una tragèdia qualsevol altre dia”, pel risc que suposa que trens carregats amb mercaderies perilloses travessin nuclis densament poblats.
La plataforma recorda en un comunicat que el passat 11 de juliol es van complir 47 anys de tragèdia dels Alfacs, quan un camió cisterna carregat de propilè va explotar enfront del càmping, a Alcanar, provocant la mort de 215 persones. Aquella tragèdia va obligar a canviar les normes de seguretat per al transport de mercaderies perilloses per carretera, que a partir de llavors ha de circular per rutes allunyades dels nuclis urbans.
Recorden, igualment, que existeix una legislació en línies similars pel que fa al transport ferroviari, però les mercaderies no sols continuen passant pel litoral, sinó que ara, amb la posada en funcionament del tercer fil, el seu trànsit es multiplicarà per set, amb trens més llargs i pesats que suposaran un increment del risc per a la població i la saturació d'una línia que ja presenta greus deficiències.
Mercaderies per l’Interior reclama novament que es paralitzi el tercer fil i proposa una solució provisional per l’interior mentre és construeix la via definitiva.