Foto: Biblioteca Municipal d'Altafulla
04 de febrer del 2025
La Biblioteca Municipal d’Altafulla limita l’obertura al públic per manca de personal
El consistori no pot contractar més treballadores, i les que hi ha estan limitades en horari a causa d’una RLT obsoleta i no adequada a les necessitats actuals del servei
La Biblioteca Municipal d’Altafulla ha hagut de dissenyar un horari d’atenció al públic rocambolesc i, sovint poc adequat a les necessitats dels usuaris a conseqüència de la manca de personal evident que té el servei. Les dues treballadores fixes que té el servei compten tan sols amb una mitja jornada de dedicació i la tercera treballadora que hi havia fins ara, ha hagut de cessar de la seva feina perquè ja ha finalitzat l’objectiu pel qual havia estat contractada: posar en marxa una sala infantil. És el que es coneix com a contracte programa i que no pot excedir la seva durada més enllà del projecte pel qual s’ha creat.
Els recursos humans limitats a tot el consistori en general i a la Biblioteca en particular, com ha apuntat la regidora de Cultura, Gemma Maymó, és la derivada més evident de tenir una Relació de Llocs de Treball (RLT) de l'Ajuntament obsoleta. Aquesta RLT ja s’ha actualitzat, però no es pot aplicar perquè encara no compta amb el consens necessari per aprovar-se pel Plenari. Així ho ha exposat la regidora de Cultura, Gemma Maymó, qui lamenta la situació i les queixes lògiques dels usuaris.
La nova RLT hauria de dotar de més personal el servei tenint en compte el seu creixement els últims anys, quan s’ha fet també un canvi d’ubicació i noves sales. Així, actualment hi ha una sala d’adults general i una sala infantil que s’obren al públic o es tanquen en funció de la disponibilitat del servei. Per tant, per saber si se’n podrà gaudir, els usuaris han de consultar la planificació prevista i exposada a la mateixa seu del carrer del Vinyet o a través de les xarxes socials.
Maymó ha apel·lat a l’aprovació de la RLT per posar solució a la problemàtica de la Biblioteca, però es mostra desconfiada que aquesta pugui tirar endavant aviat. Com a alternativa proposa la implantació d’un nou contracte programa per incorporar, novament, una tercera persona, però aquest està supeditat també a una altra circumstància, l’aprovació dels pressupostos del consistori.
De moment els horaris de la Biblioteca per aquest mes de febrer contemplen l’obertura de la sala d’adults al matí i la sala infantil a la tarda, pel dia 13; la sala d’adults obrirà novament el dia 18 a la tarda, mentre que la sala infantil no serà practicable; el dia 19 obrirà tan sols la sala d’adults al matí i la sala infantil acollirà un laboratori de lectura a la tarda; i dimarts 25 de febrer la sala d’adults obrirà només al matí i la sala infantil ho farà a la tarda amb un contacontes.
Gemma Maymó, regidora de Cultura
Gemma Maymó, regidora de Cultura