Foto: Penya Ciclista Altafulla
27 de febrer del 2019
La convivència de ciclistes i vehicles a motor a la carretera, de nou a debat
La reincidència de l’home que va atropellar mortalment una ciclista a Vilabella l’any 2016 mentre conduïa sense carnet ha encès de nou la llum d’alarma
La reincidència de l’home que va atropellar mortalment una ciclista a Vilabella l’any 2016 mentre conduïa sense carnet ha encès de nou la llum d’alarma entre el col·lectiu de ciclistes, i ha revifat el debat sobre la convivència d’aquests amb els vehicles a motor. Aleshores, el conductor disposava del permís de Colòmbia, però no el tenia convalidat a l’Estat espanyol. Finalment, l’home va quedar en llibertat provisional, i el judici encara està pendent. Ara fa tot just una setmana va tornar a ser enxampat a Cambrils en un control rutinari conduint sense carnet.
Ampar Cánovas, directora de l’Autoescola Universal d’Altafulla, reconeix la relació “complicada” entre uns i altres. Tot i existir una normativa al voltant d’aquest conflicte, apunta que la majoria de vegades no s’aplica per “desconeixement”.
La responsable de l’autoescola parla de la necessitat de “reciclar-se” i informar-se sobre les variacions en les normatives. Una tasca que considera que hauria de fer la Direcció General de Trànsit (DGT) quan es renoven els permisos, o bé les associacions a mode de repàs.
En qualsevol cas, destaca que “el més important per evitar accidents és el respecte entre uns i altres”.
Des de les autoescoles, els professors transmeten als seus alumnes tots aquests coneixements, tant a les sessions teòriques com a les pràctiques. De fet, segons Cánovas, “per aprovar l’examen cal tenir-ho ben clar perquè ens trobem molt sovint amb ciclistes a les carreteres”.
Ampar Cánovas recorda que ara fa un any es va posar sobre la taula la possibilitat de regular amb un permís la circulació dels ciclistes a la carretera. Una proposta, però, que va quedar al calaix i sobre la qual a dia d’avui no se n’ha tornat a parlar.
L’increment de la mortalitat de ciclistes en els darrers anys ha portat la DGT a endurir les sancions, sobretot, a aquells conductors que circulin sota els efectes de les drogues o l'alcohol. Les xifres, però, demostren que aquestes mesures continuen sent insuficients, i que els ciclistes es mantenen com un dels col•lectius més vulnerables i més afectats per la sinistralitat.
De les 33 persones que van perdre la vida en accidents de trànsit a la xarxa viària del Camp de Tarragona l’any 2018, dues eren ciclistes.
Ampar Cánovas, directora de l'Autoescola Universal
Ampar Cánovas, directora de l'Autoescola Universal
Ampar Cánovas, directora de l'Autoescola Universal