Notícies
Foto: Ajuntament de la Nou de Gaià
19 de juny del 2026
La Nou de Gaià commemora el 50è aniversari del pas de la Marxa de la Llibertat per la vila
Entre aquest divendres i dimecres vinent organitza diversos actes per parlar d’aquesta iniciativa reivindicativa mig any després de la mort del dictador Francisco Franco
La Nou de Gaià enceta aquest divendres la commemoració del cinquantè aniversari del pas de la Marxa de la Llibertat pel municipi. Ho farà al Castell amb la inauguració de l’exposició ‘La Nou, Illa de la Llibertat del Baix Gaià’ i una conferència de Jordi Sancho sobre la mobilització social contra el franquisme

La Marxa per la Llibertat va recórrer els Països Catalans el 1976, quan feia poc més de mig any que havia mort el dictador. Aquesta mobilització pacífica la van impulsar l’Assemblea de Catalunya i Pax Cristi, amb persones com Lluís Maria Xirinacs i Arcadi Oliveras al capdavant.

Al Camp de Tarragona, durant els primers mesos de 1976 ja s’havien fet diverses accions i tot va confluir en la revetlla de Sant Joan, quan es va fer una trobada i un concert a la Nou de Gaià.
L’altafullenc Fonxo Blanch va ser un dels joves que hi va participar. En una entrevista al Baix Gaià al Dia, destaca que aquella festa reivindicativa va ser possible gràcies a la implicació del capellà del poble, molt compromès amb el catalanisme i la lluita social.

Els actes de commemoració dels 50 anys de la Marxa per la Llibertat culminaran dimecres, dia de Sant Joan. A les 18.30h hi haurà una taula rodona moderada per Josep Bargalló en què s’espera la participació de més d’una trentena de persones del Baix Gaià que hi van participar.

Després es descobrirà una reproducció de la placa que va deixar constància d’aquells fets de 1976 i que va desaparèixer fa uns anys quan es va restaurar el campanar de la Nou. La celebració culminarà amb un concert de Jordi Suñé, que interpretarà peces de la Nova Cançó.
Fonxo Blanch, participant de la Marxa de la Llibertat
Social
Et recomanem
Altafujazz: ‘Setze petites històries’, amb Xavier Pié
20 de juny a les 20h al Museu Etnogràfic
Organitza: OilJazz
Teatre: ‘Portes tancades’
21 de juny a les 18:30h a La Violeta
A càrrec del grup de Teatre Social + Gran
Casal Cultural La Violeta
Temporada de primavera: del 12 d'abril al 19 de juny
Programació i entrades a: www.casalvioleta.cat
Agenda d'activitats d'Altafulla
Consulta-la sencera a: www.altafulla.cat/agenda-altafulla
Edita: Ajuntament d'Altafulla