20 de desembre del 2017
La recollida selectiva disminueix lleugerament a Altafulla durant el 2016
La fracció resta també ha experimentat un petit descens, mentre que la generació de residus es manté molt similar a la d’anys anteriors
La promoció i el foment de la recollida selectiva continua esdevenint una de les principals línies de treball de les regidories de Serveis i Medi Ambient de l’Ajuntament d’Altafulla. Les dades, però, evidencien que tots aquests esforços que s’hi dediquen encara són insuficients. Tot i que el municipi fa els deures en matèria de reciclatge, les xifres registrades durant el 2016 mostren el decreixement que està vivint en els darrers anys en aquest àmbit.
Segons dades de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), la xifra de recollida selectiva a Altafulla durant el 2016 s’ha situat en les 1.299 tones, el que representa un descens del 2,7% respecte l’any anterior quan se’n van registrar 1.335 tones. Uns valors que sumen dos anys consecutius de decreixement, si tenim en compte les dades del 2014, quan la xifra total va ascendir fins les 1.560 tones.
La dada positiva de les estadístiques de recollida selectiva al municipi l’any 2016 és el lleuger descens que ha experimentat la fracció resta, aquella part del residu que generem i no és valoritzable, que ha caigut en un 1%. El total s’ha situat durant el 2016 en les 2.026 tones, davant de les 2.043 de l’any anterior.
Pel que fa a la generació de residus, el total se situa en les 3.326 tones, amb 1,81 kg/habitant/dia, i 660 kg/habitant/any. En aquest cas, uns registres molts similars als dels anys anteriors.
Davant d’aquesta dinàmica generalitzada arreu del territori, i sent conscient de la importància de la recollida selectiva, l’Agència de Residus de Catalunya ha engegat aquest dilluns una campanya de foment, especialment de la fracció orgànica dels residus municipals (FORM). En el cas d’Altafulla, la xifra s’ha situat en les 476 tones durant el 2016.
Amb el lema ‘Si hi va, bé. Si no hi va, no ve’, la iniciativa vol incidir en la importància de separar bé les restes de menjar i els residus vegetals de petites dimensions –com fulles, gespa o branques–, el que es coneix com a matèria orgànica, i exposa de manera molt visual els avantatges de reciclar-la. Quan els residus orgànics van al contenidor marró, n’afavorim el reciclatge. I és que reciclar-la comporta un estalvi de recursos, redueix els residus biodegradables en els dipòsits controlats i les plantes incineradores, i disminueix l’emissió de gasos implicats en l’efecte hivernacle. A més, amb l’aprofitament del biogàs obtingut de la seva fermentació, es pot produir electricitat.
A banda d’estar present als canals més tradicionals –televisió, ràdio i premsa escrita–, la campanya també circularà per la xarxa, a través de quatre peces de contingut explicant què és l’orgànica, en què es converteix, i els beneficis que comporta, així com les conseqüències de no separar bé. Apareixerà a Twitter i a Instagram, on es convidarà a compartir els continguts a través de l’etiqueta #sihivabé. A més, un webapp oferirà la possibilitat de crear composicions similars a les dels anuncis, de les quals es premiaran les més originals.