Foto: Arxiu - Altafulla Ràdio
24 de novembre del 2025
Les batimetries fetes a la platja d’Altafulla confirmen l’erosió de la part central de Botigues de Mar
Costes de l’Estat es compromet a tirar endavant la renaturalització dels dos extrems del passeig mentre no arriba el possible espigó
Les batimetries que està realitzant el laboratori d'enginyeria marítima de la Universitat Politècnica de Catalunya han confirmat que l’erosió que pateix la platja d’Altafulla a causa dels moviments del mar i els sediments és més intensa a la part central del passeig de Botigues de Mar. Aquesta és la principal conclusió dels primers sis mesuratges que s’han estat fent en diferents moments de l’any per part de l’investigador de la UPC, Iván Cáceres i el seu equip. Aquests mesuratges amb sondes s’han fet tenint en compte els temporals que han afectat el litoral altafullenc en els últims dos anys i observant com es movia la línia de sorra.
La coalcaldessa d’Altafulla, Alba Muntadas, ha explicat a aquesta emissora que Cáceres va exposar els resultats de l’estudi en el marc del comitè de gestió de la platja celebrat la setmana passada. Ell mateix serà l’encarregat de traslladar aquests resultats al Ministeri per a la Transició Ecològica i a la direcció de Costes per poder oferir una base a l’estudi per crear un possible espigó davant la costa d’Altafulla.
Amb tot, encara resten per fer sis batimetries més, per la qual cosa l’estudi definitiu de la UPC no estarà llest fins finals de l’any vinent, al 2026. Mentre, arran de la reunió de l’equip de govern amb el Ministeri a Madrid el passat 29 d’octubre, la direcció general de la Costa i el Mar s’ha compromès a tirar endavant la renaturalització dels dos extrems del passeig, a Consolat de Mar i a tocar del Club Marítim. Es tracta d’un projecte que preveu fer més resilient el litoral construït, tot allargant el parc de Voramar fins a la plaça Consolat de Mar, fent que aquesta sigui més permeable, i, d’una manera similar impermeabilitzar també l’últim tram del carrer Pescadors. Igualment, es retranquejarà el final del passeig per donar més amplitud a la platja.
Per altra banda, en la reunió del comitè de la platja també es va fer balanç de la temporada d’estiu i es van posar sobre la taula els problemes amb la neteja tant d’aquest espai natural com de la resta del Barri Marítim. Des del consistori han explicat que es va intentar cobrir amb personal propi una mancança de la concessionària. Això, expliquen, s’ha traslladat ja a l’empresa perquè hi posi remei.
Alba Muntadas, coalcaldessa d'Altafulla
Alba Muntadas, coalcaldessa d'Altafulla