24 d'agost del 2018
Les bonificacions per desviar els camions de la nacional a l'AP-7 i l’AP-2 s'aprovaran el 31 d'agost i a l’octubre entrarien el vigor
L’alcalde d’Altafulla i la resta de membres del Pacte de Berà celebren la mesura, que servirà per reduir la sinistralitat a l’N-340 i també a l’N-240
El consell de ministres del govern de l’Estat aprovarà per reial decret (RD) el pròxim 31 d'agost les bonificacions de peatges pel desviament obligatori de camions de la nacional a l'autopista AP-7 i AP-2.
Així li ho ha fet saber aquest dijous el ministre de Foment, José Luis Dábalos, a l’alcalde d’Altafulla i diputat d’En Comú Podem, Fèlix Alonso i també a la resta de diputats del territori i membres del Pacte de Berà.
Alonso es mostrava molt satisfet d’aquest últim pas, després d’una tramitació llarga, per tal de desviar els camions que circulen per l’N-340 cap a l’AP-7 en els trams des de Peñíscola a l’Hospitalet de l’Infant i des d’Altafulla (sortida 32) fins a Vilafranca (sortida 30).
Després de l’aprovació de la mesura per part de l’executiu espanyol, caldrà però, que ho aprovi el Congrés de Diputats i que es publiqui al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) i també al Diari Oficial de la Generalitat (DOGC), perquè entri en definitivament en vigor, “cap al principis del mes d’octubre”, segons els càlculs del diputat i alcalde d’Altafulla, Fèlix Alonso.
Aquest és el pas que faltava per fer efectiva aquesta mesura que ha d'ajudar a reduir al sinistralitat a les nacionals 340, a la costa, i també a la Nacional 240, de Montblanc a les Borges Blanques.
Com ha explicat Fèlix Alonso, les bonificacions per als vehicles pesants seran del 42,5% per als trajectes de llarga distància i del 50% per als trajectes locals. En el cas de l'AP-7, a més, la mesura també inclou la gratuïtat pels veïns en el trams de Vilafranca a Ulldecona, sempre que el trajecte es faci en menys de 24 hores.
En tot cas, el diputat d’En Comú Podem ha assegurat que és una molt “bona mesura” i que s’ha fet a petició del territori, després d’anys de reivindicacions per reduir la sinistralitat de la nacional i millorar la mobilitat al territori i, també, després d’estudiar-ne la seva viabilitat.
L'aprovació al Consell de Ministres era el tràmit pendent des que la Generalitat va aprovar, a principis d’agost, la resolució per restringir el pas de vehicles pesants per les nacionals 240 i 340 en els trams que coincideixen amb les autopistes de pagament. A més, al juliol ja es van col•locar les senyals de desviació cap a l’autopista per als camions a la rotonda d’accés a l’AP-7 a Torredembarra.
Una mesura que els alcaldes del territori, agrupats al Pacte de Berà, van acordar l’agost del 2017 aquestes mesures de prohibició del pas de camions per la N-340 amb bonificacions del 50% pels vehicles pesants i del 100% pels veïns de la zona que vagin i tornin el mateix dia.
Els transportistes rebutgen la mesura perquè creuen que suposa una criminalització del sector i reclamen la gratuïtat dels peatges mentre no s'alliberin, entre el 2019 i el 2021. També el moviment veïnal Prou! AP-7 gratuïta ja! demana la liberalització total dels peatges.
En aquest sentit, Fèlix Alonso, creu que ara es reobrirà el debat de com es finança el manteniment de les autopistes i autovies i ha reiterat la seva aposta per la fórmula de la “vinyeta” , “un impost per circular per les vies ràpides reduït i a la carta”.
El decret preveu que l'Estat espanyol es farà càrrec de compensar les concessionàries de les autopistes per la pèrdua dels ingressos per a la rebaixa dels peatges, Aumar –en el cas del tram ebrenc de l'AP-7- i Acesa -en el cas del tram del Penedès i l'AP-2-, totes dues pertanyents al grup Abertis. La previsió màxima de despesa, fins a l'any 2021, supera els 41 milions d'euros.
L’N-340 al seu pas per la demarcació de Tarragona és un dels punts negres de la xarxa viària catalana i ha registrat fins a sis morts en el que portem d’any.
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla i diputat al Congrés
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla i diputat al Congrés
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla i diputat al Congrés