30 de juliol del 2015
Les negociacions sobre la problemàtica de l’N-340 en el tram entre Torredembarra i El Vendrell continuen aturades
El secretari general d’Infraestructures, Manuel Niño, no ha ofert cap solució immediata als alcaldes del ‘Pacte de Berà
Les negociacions sobre la problemàtica de la carretera N-340 continuen aturades. El secretari general d’Infraestructures, Manuel Niño, no ha donat cap solució immediata en la reunió que ha mantingut aquest matí a Madrid amb els alcaldes del ‘Pacte de Berà’. En la trobada hi han estat presents Fèlix Alonso, alcalde d’Altafulla; Martí Carnicer, alcalde del Vendrell; Eduard Rovira, alcalde de Torredembarra; Jordi Llopart, alcalde de Creixell; Pere Virgili, alcalde de Roda de Berà i president del Consell Comarcal del Tarragonès; Fèlix Sans, alcalde de Bellvei; Joan Sans, alcalde de L’Arboç; Ramon Ferré, alcalde de Calafell; i Miguel Delgado, alcalde de Castellet i la Gornal. També hi ha pres part la presidenta del Consell Comarcal del Baix Penedès, Eva Maria Serramià. Ha excusat la seva presència Montserrat Carreras, alcaldessa de Cunit.
Manuel Niño ha reconegut que l’N-340 és el conflicte número ú de les carreteres espanyoles, tant a nivell de trànsit com a nivell d’accidentalitat, i els alcaldes consideren, per tant, que es tracta d’una “solució de prioritats polítiques”.
El secretari general d’Infraestructures ha corroborat que les obres d’ampliació del projecte de duplicació de l’N-340 entre La Móra i la Pobla de Montornès s’iniciaran el 2016. De fet, ha confirmat que aquesta ampliació quedarà palesa en els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE).
Una alternativa que els alcaldes i representants dels municipis afectats consideren que “no és la solució”, ja que coincideixen que l’única alternativa possible mentre no es dugui a terme el desdoblament de l’A-7 és la gratuïtat de l’AP-7 en el tram afectat. A més, creuen que “ha d’anar acompanyada de la prohibició de circulació dels vehicles pesants pel vial”. Una mesura que també esdevé una “decisió política” i que podria fer-se efectiva de forma definitiva a principis del 2016, en funció dels resultats de la prova pilot a la carretera N-240.
Els batlles del ‘Pacte de Berà’ consideren que la prohibició de vehicles pesants podria ser un “primer pas per desencallar la problemàtica”. Tant els alcaldes com el secretari general d’Infraestructures han reconegut que la prova pilot que s’ha desenvolupat a l’N-II a Girona, entre Maçanet de la Selva i la Jonquera, de prohibir el pas de camions i obligar-los a circular per l'autopista AP-7 amb un descompte del 50% en el peatge, ha funcionat i, fins i tot, no ha comportat cap cost addicional.
Més enllà d’aquesta prohibició que afecta els camions, en el cas de la carretera N-340, se li suma el problema d’excés de circulació dels vehicles privats, principalment en temporades de màxima afluència al territori, com poden ser la Setmana Santa o l’estiu. En aquest cas, Manuel Niño ha parlat d’estudiar amb Abertis diferents escenaris que puguin comportar bonificacions també pels turismes.
El tram de l’N-340 entre Torredembarra i El Vendrell és un dels que acumula una major intensitat mitjana diària (IMD), i un dels punts negres del territori català. En el que portem d’any, s’han registrat a la carretera N-340 un total de 27 accidents, amb 2 morts, 3 ferits greus, i 34 ferits lleus. Unes xifres que s’acumulen a les registrades els anys anteriors.
Unes dades molt similars a les actuals que demostren que la problemàtica continua existint, i que necessita mesures urgents per posar fi a aquesta sinistralitat. Les xifres tampoc compleixen amb el compromís i la voluntat política de treballar en la reducció d’aquesta sinistralitat en les carreteres europees.
Després de la trobada d’aquest dijous a Madrid, els alcaldes del ‘Pacte de Berà’ es tornaran a reunir en els propers dies per estudiar la viabilitat de l’acció reivindicativa que havien de celebrar aquest mateix mes de juliol a la ciutat de Tarragona. Són conscients, però, que el calendari de les properes setmanes els és desfavorable.