Notícies
Foto: Diari Més
13 d'agost del 2026
Les obres de la T-203 al Catllar deixen al descobert una necròpolis encara sense datar
La troballa s’ha produït al coll de Tapioles i els arqueòlegs estudien unes restes que podrien estendre’s més enllà de la zona afectada pels treballs
Les obres de condicionament de la carretera T-203 al seu pas pel coll de Tapioles, al Catllar, han deixat al descobert una necròpolis que encara no s’ha pogut datar. Segons ha avançat el Diari Més, la descoberta es va produir durant els moviments de terres que s’estan fent en aquest punt en el marc dels treballs de millora de la via, gestionats per la Diputació de Tarragona.

La troballa ha motivat l’inici d’una intervenció arqueològica per determinar l’abast i les característiques del jaciment. Des del 3 d’agost, l’empresa tarragonina A Priori Cultural S. L. s’encarrega de les excavacions, sota la supervisió de la Generalitat i amb l’autorització del Servei d’Arqueologia de la Direcció General de Patrimoni Cultural, segons informa el mateix rotatiu.

En declaracions recollides pel Diari Més, l’arqueòleg Marc Dalmau explica que “les restes van aparèixer quan les màquines retiraven terres del talús de la carretera i van quedar visibles nombroses fosses”. Les primeres observacions han permès detectar restes òssies humanes, així com sepultures antigues excavades a la roca, algunes de les quals presenten lloses a la part superior. També s’hi ha localitzat una sitja.

Una de les principals incògnites és ara l’antiguitat de la necròpolis. La manca de restes ceràmiques dificulta obtenir una primera aproximació cronològica i, segons fonts del Departament de Cultura citades pel diari, caldrà esperar que acabin les excavacions i que es facin els corresponents estudis antropològics.

El permís d’intervenció arqueològica té una durada prevista de sis setmanes, tot i que aquest termini es podria ampliar en funció dels resultats de les investigacions. Dalmau apunta, a més, que el jaciment podria tenir unes dimensions superiors a la superfície que ha quedat al descobert arran de les obres.

La descoberta, en principi, no hauria d’alterar el calendari de les obres de la T-203. Segons la Diputació de Tarragona, durant aquest mes d’agost es preveu executar les actuacions necessàries per traslladar les restes i permetre la continuïtat dels treballs. La previsió continua sent acabar el projecte dins del termini establert, a principis de 2027.

Els treballs a la carretera van començar el passat mes d’abril i tenen com a objectiu ampliar-ne la secció transversal i millorar-ne el traçat. Segons recorda el Diari Més, l’existència de possibles restes arqueològiques en aquest entorn ja s’havia plantejat fa gairebé dues dècades, arran dels treballs de documentació d’una necròpolis a la vil•la romana dels Munts d’Altafulla.
Social
Et recomanem
28a Fira d’Artesans d’Altafulla
13, 14, 15 i 16 d'agost
Programa d'activitats a: www.altafulla.cat
39è Festival Internacional de Música d'Altafulla
Del 4 al 27 d'agost
Programació sencera i venda d'entrades a: www.altafulla.cat
Aquatló Altafulla 2026
11 de setembre a les 9:30h al Club Marítim
Organitza: Atletes d'Altafulla i Club Marítim Altafulla
Agenda d'activitats d'Altafulla
Consulta-la sencera a: www.altafulla.cat/agenda-altafulla
Edita: Ajuntament d'Altafulla