Foto: Plataforma Mercaderies per l'Interior
09 de setembre del 2024
Mercaderies per l'Interior valora les obres al túnel de Roda però insisteix en la segregació de la via i l'allunyament de nuclis poblats
La plataforma denuncia el "caos" que pot haver-hi amb el pla de transport alternatiu i preveuen el col·lapse de la infraestructura en un futur
La Plataforma Mercaderies per l'Interior valora les millores que es faran en la via del tren a l'alçada del túnel de Roda de Berà i en altres punts del territori, però recorda que aquesta intervenció està encaminada a instal·lar el tercer fil ferroviari a la via actual per tal que hi passi el Corredor Mediterrani transeuropeu de mercaderies. Un servei que, tal com està previst actualment, anirà per la mateixa via que els trens de Rodalies i Mitja Distància d'aquest territori.
Des de la Plataforma es defensa la necessitat del Corredor del Mediterrani per la seva eficiència i sostenibilitat, però denuncien, el pas d'aquest pel litoral tarragoní i les poblacions. Així mateix, consideren que tant el Ministeri de Transports com la gestora de la infraestructura, ADIF, "volen utilitzar unes vies del segle XIX, que servien per unir pobles i ciutats per la costa on viu la població, per al transport de mercaderies en ple segle XXI". És per això que, com insisteixen des de fa ja cinc anys, "les mercaderies haurien de viatjar de polígon a polígon o a ports sense haver de barrejar-se amb línies de passatgers".
Per altra banda, la Plataforma també fa referència a les derivades de les obres pel que fa als usuaris del servei. Consideren que els passatgers "patiran enormement aquest caos" que es viurà per anar a treballar, estudiar... i que es continuarà patint "la mala gestió ferroviària durant els propers anys" ja que, un cop en marxa el Corredor Mediterrani, passaran combois de 750m de longitud amb mercaderies perilloses incloses, per la nostra costa i pel bell mig dels nuclis urbans de l'àrea de Tarragona. Per això demanen a les autoritats competents des de 2019 la necessitat d'una via segregada per a les mercaderies per l'interior lluny de nuclis poblats.
Mercaderies per l'Interior conclou que aquestes obres del Corredor Mediterrani a la costa de Tarragona, portaran a una situació pitjor pels passatgers, ja que el coll d'ampolla generarà saturació de vies i retards. Cal afegir, a més, que comportarà més sorolls i vibracions i l'increment de combois amb mercaderies perilloses.