11 d'agost del 2017
Opinions dispars entre veïns i entitats mediambientals del Baix Gaià i plataformes en defensa del ferrocarril públic per l’enllaç a Altafulla
L’alcalde Fèlix Alonso defensa la proposta perquè del contrari “ens quedarem sense trens, i la nostra via es convertirà en mercaderies”
Opinions totalment oposades entre veïns i entitats mediambientals del Baix Gaià i plataformes en defensa del ferrocarril públic per l’enllaç a Altafulla. És el que ha generat si prospera la proposta presentada per les plataformes de defensa d’un ferrocarril públic i de qualitat i la promoció del transport públic, que reivindiquen la construcció d’una via d’enllaç entre la línia d’alta velocitat i la línia ferroviària convencional que travessaria part del Baix Gaià, entre Ferran i la Pobla de Montornès. Una proposta rebutjada de ple per diverses associacions veïnals i entitats ecologistes, que reclamen un debat sobre la necessitat i la idoneïtat de la proposta. Així ho han explicat Alba Muntadas, portaveu de l’Associació Mediambiental La Sínia, i Gemma Fusté, presidenta de la Federació de Veïns dels barris de Llevant de Tarragona, en declaracions a TAC 12 per La Xarxa.
A tall d’exemple, les hortes de Ferran, amb camps de sembrat i avellaners, seria un dels espais susceptibles d’afectació si prospera aquesta via. A banda de l’impacte ambiental que asseguren que tindria l’execució de la proposta, els opositors a l’hipotètic enllaç, adverteixen també que es multiplicaria l’impacte resultant de la concentració d’infraestructures que ja pateix aquest territori, entre carreteres i vies de tren.
Per la seva banda, la Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat (Pdf.camp), la Plataforma Trens Dignes (PTD) i l'associació Promoció del Transport Públic (PTP) mantenen que l'enllaç a Altafulla és la millor solució per evitar que Tarragona quedi desconnectada de l'alta velocitat a partir del 2018.
El president de la Promoció del Transport Públic, Ricard Riol, ha recordat a Altafulla Ràdio que, un cop es faci l'ample internacional, Tarragona ciutat perdrà l'Euromed, i es convertirà en la primera capital del Mediterrani sense connexió Rodalies-Euromed. La solució de l’enllaç a Altafulla passa, segons ha dit, per “aprofitar uns pocs quilòmetres la xarxa convencional, i connectar-se a l’alta velocitat amb aquest enllaç tècnic aprofitant el Tercer Carril”.
Arran d’aquesta oposició frontal des del Baix Gaià, l’associació Promoció del Transport Públic ha manifestat també que “el debat no s'ha de negar, menys quan es plantegen diverses solucions”, i per això, estan oberts a discutir-ho.
Quant a Altafulla, l’alcalde del municipi, Fèlix Alonso, considera que és de “sentit comú” defensar la proposta feta pels col•lectius en defensa del ferrocarril públic, ja que “està molt estudiada” i es faria amb el menor impacte possible a l’entorn natural. Alonso creu també que hi ha un notable consens entre els diferents partits al Parlament i al Congrés i entitats, i que, si no és així, “ens hi juguem quedar-nos sense trens per a passatgers, i que la nostra via es converteixi en trens per a mercaderies”, com ja ha passat en altres municipis ubicats a les comarques d’interior.
El manifest contrari a la proposta l’han signat fins al moment set entitats com la Federació de Veïns de Llevant, l'Associació Mediambiental la Sínia, l'Esquerra Independentista d'Altafulla – L'EINA-AM, Acord per La Riera – Entesa, Associació Terres del Gaià, Ecologistes en Acció – GETE i Associació de Veïns de La Móra i Tamarit.
Alba Muntadas, portaveu de l’Associació Mediambiental La Sínia, i Gemma Fusté, presidenta de la Federació de Veïns de Llevant
Ricard Riol, president de la Promoció del Transport Públic
Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla