13 de juliol del 2026
Parlon assegura que "hi ha indicis" que l'incendi d'Aiguamúrcia ha estat provocat
La consellera diu que el pronòstic sobre l'evolució del foc és "positiu però amb un 10% d'alerta"
La consellera d'Interior, Núria Parlon, ha assegurat que "hi ha indicis" que l'incendi d'Aiguamúrcia ha estat provocat, però que, de moment, no hi ha detinguts. Així ho ha dit en una atenció als mitjans des del centre de comandament, on ha assegurat que Mossos d'Esquadra i Agents Rurals treballen amb aquesta hipòtesi, i que els focs previs declarats aquesta setmana a Aiguamúrcia també podrien ser provocats. Ha afegit que es treballa amb un pronòstic "positiu però amb un 10% d'alerta". La consellera ha concretat també que l'evacuació d'urbanitzacions i nuclis disseminats de Querol està pràcticament acabada i que hi ha 50 persones i 33 animals de companyia acollits al casal de Vila-rodona, mentre que altres persones han anat amb familiars.
Sobre els indicis que l'incendi hauria estat provocat, ha explicat que els Agents Rurals ja han agafat algunes mostres de les zones on dissabte es va reiniciar el foc i ha insistit que tant aquest cos com els Mossos d'Esquadra treballen amb la hipòtesi del foc provocat i amb l'objectiu de, en cas de confirmar-se, trobar la persona responsable.
El cap de la intervenció dels Bombers a l'incendi, Ricard Expósito, ha explicat que hi ha un 90% del perímetre estabilitzat. Pel que fa al flanc esquerre, ha detallat que van cremar el perímetre fins a arribar a la carretera i que al dret treballen en una estratègia similar, utilitzant camps de vinyes i rostolls i pistes forestals, és a dir, amb foc tècnic.
Ha detallat que la part estabilitzada entrarà en una "prova d'estrès" a partir del migdia, quan està prevista l'entrada de vent del sud i l'augment de les temperatures. Per als bombers, el període de màxim risc serà entre el migdia i les set de la tarda. A partir de llavors, veuran com ha respost el foc per valorar si es pot fer un canvi de fase o no. L'objectiu és poder donar per estabilitzat el foc aquest dilluns, i per això estan abocant tots els recursos per treballar "de manera estratègica" els punts que preocupen més.
Entre aquests punts hi ha el flanc esquerre, que és el que podria impactar amb les urbanitzacions evacuades. Expósito ha explicat que l'incendi tindria molta facilitat per córrer per dintre dels carrers perquè les cases estan molt separades, i per això han pres aquesta decisió. Ha afegit que aquesta evacuació no es va fer diumenge perquè no hi havia prou temps per executar tota la logística i que era més recomanable el confinament.