Foto: Ajuntament de Roda de Berà
29 de setembre del 2026
Roda de Berà clou la primera Setmana de la Memòria Històrica amb les Llambordes del Record
Les diverses jornades de la commemoració han destacat la figura de la veïna rodenca Carme Claramunt, afusellada pel franquisme al 1939
Roda de Berà ha tancat la primera Setmana de la Memòria Històrica “Carme Claramunt i Barot” amb la descoberta de dues Llambordes del Record al carrer Montjuïc. Les peces, instal·lades davant de les que van ser les darreres llars dels homenatjats, recorden Carme Claramunt i Barot i Josep Mercadé i Llagostera, víctimes de la repressió franquista.
L’acte de cloenda, celebrat dissabte, va comptar amb la participació de familiars dels dos homenatjats, veïns i representants institucionals i d’entitats memorialistes. Les llambordes incorporen el nom i informació sobre la vida i mort de Claramunt, primera dona afusellada a Catalunya pel règim franquista, i Mercadé, afusellat el 1939 i enterrat al cementiri de Tarragona. La descoberta va anar acompanyada d’una ofrena floral i música dels Gratllats de Roda.
La setmana, organitzada per l’associació republicana També Hi Som amb la col·laboració de l’Ajuntament i diverses entitats, ha reunit desenes de persones en activitats de divulgació, reflexió i homenatge. El programa també ha inclòs l’exposició “La presó invisible”, una taula rodona sobre les presons de dones durant el franquisme, una lectura dramatitzada i la projecció del documental “Executada”.
Divendres, la primera Gala de Reconeixements “Carme Claramunt i Barot” va distingir l’historiador Emili Ferrando Puig amb el Premi Honorífic Carme Claramunt i l’Observatori de les Desaparicions Forçades de Menors amb el Premi de Memòria Històrica. També Hi Som ja treballa en una segona edició de la Setmana de la Memòria Històrica.