Foto: Ajuntament de Roda de Berà
23 de juliol del 2025
Roda de Berà comença la revisió del seu Pla d’Acció per l’Energia Sostenible
Es vol que el municipi contribueixi a reduir el canvi climàtic i millori la seva resiliència
L’Ajuntament de Roda de Berà està treballant en l’elaboració d’un nou Pla d’Acció per a l’Energia Sostenible i el Clima (PAESC) que serà l’eina que guiarà al municipi a arribar al 2030 amb un 55% menys de les emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH) respecte el 2005, i que li permetrà estar més ben preparat davant els efectes del canvi climàtic.
El PAESC és un dels elements fonamentals per aconseguir els objectius que marca el Pacte d’Alcaldies, una iniciativa de la Comissió Europea que impulsa la lluita contra el canvi climàtic a nivell local i al qual, l’Ajuntament va adherir-s’hi de manera voluntària al 2015.
Aleshores va redactar el primer Pla que tenia com a objectius rebaixar el 20%
les emissions de gasos GEH abans de l’any 2020 i en aquest s’hi van definir 28 accions de les quals se n’han executat 17.
Ara, però cal fer una passa més i es fixa l’any 2030 per haver reduït en un 55% aquests gasos i per abordar la pobresa energètica per tal d’assegurar que ningú es quedi enrere en la transició energètica.
A Roda el procés de revisió i actualització del PAES a PAESC, que es realitzarà en diferents fases, es va iniciar el passat 21 de juliol amb un equip que donarà assistència tècnica als municipis, a través de la Diputació de Tarragona.
En primer lloc caldrà analitzar la incidència de l’activitat del municipi en la generació d’emissions i quins consums energètics té, també per sectors productius, i veure com millorar la resiliència d’aquest per adaptar-se al canvi climàtic.
Posteriorment, es proposaran accions concretes per adaptar-se a la situació i assolir els objectius, com ara el foment de la mobilitat sostenible i l’ús del transport públic, l'estalvi energètic en l'enllumenat públic o l’elaboració de plans de prevenció d’incendis, entre altres mesures.
I a tot plegat es vol que hi contribueixin diferents actors locals, per això, s’incorporarà un procés de participació i comunicació tant a nivell del mateix Ajuntament com de la ciutadania en general.