13 de maig del 2025
S’inicia una nova edició del Tarraco Viva
El festival de recreació històrica aterrarà a Torredembarra per primera vegada però no comptarà amb cap activitat a Altafulla
Aquest dilluns ha arrencat el festival de recreació històrica Tarraco Viva. Enguany celebra l'edició més ambiciosa, coincidint amb els 25 anys de la declaració de Patrimoni Mundial del conjunt arqueològic de l'antiga Tàrraco.
Del 12 al 25 de maig el certamen ha programat vora 500 actes, que enguany giraran al voltant de la vida i cultura de la plebs, el poble romà. La majoria dels actes es faran a Tarragona però com és habitual també hi haurà activitats en municipis de l'entorn que també tenen restes romanes, com Constantí, Cambrils, Salou, Vila-rodona i, per primera vegada se’n faran a Torredembarra. No se’n faran, però a Altafulla, on en les darreres edicions s’havien acollit recreacions de com eren els campaments dels guerrers romans.
Entre les novetats hi haurà la presència de grups de recreació històrica internacionals dedicats al món etrusc i al món grec i es potenciarà la presència de divulgadors del món digital.
El director de Tarraco Viva, Magí Seritjol, ha explicat que en aquesta edició se centren en la vida i la cultura de la gent de Roma. Seritjol ha desmuntat la teoria històrica que deia que les classes populars eren ocioses, gandules i desinteressades per la política
A la Torre els actes començaran dimecres 14 de maig amb la conferència “Viure a una vil·la romana. Centres de producció agrària i fastuosos palaus residencials”. Serà a les 19 h, al Pati del Castell i anirà a càrrec de Joaquín Ruiz de Arbulo, catedràtic d'Arqueologia de la URV.
Divendres, 16 de maig, projectaran dos documentals a les 19 h, al Pati del Castell sobre vil·les i ciutats romanes.
A l’endemà dissabte a la tarda hi haurà dues visites comentades a la Vil·la Romana del Moro amb del doctor Jacinto Sánchez Gil de Montes, arqueòleg, professor a la UB i codirector de les excavacions dutes a terme a la Vil·la romana del Moro.
Posteriorment, a les 19 h, a la Vil·la Romana del Moro, Thaleia, el grup de recreació històrica de Tarragona realitzarà una recreació històrica de com era la vida a una vil·la d’aquestes característiques. L’accés serà lliure i gratuït, limitat a l’aforament de l’espai.
En canvi, Tarraco Viva passarà de llarg d’Altafulla enguany. El festival no celebrarà cap activitat a la vila tot i que aquesta forma part del conjunt de Tarraco com a Patrimoni de la Humanitat.
Des de l’Ajuntament d’Altafulla s’ha decidit no destinar els diners que costava anualment comptar amb una o dues activitats del certamen impulsat des de Tarragona per reduir la despesa general del consistori.
Magí Seritjol, director de Tarraco Viva