21 de juliol del 2023
Un estudi de la URV ofereix per primer cop una diagnosi sobre la infraestructura i l'ús de la bicicleta a l'àrea urbana del Camp de Tarragona
Només el 5% de la població utilitza la bicicleta algun cop a la setmana i el 73% afirma que la manca d'infraestructura o la mala qualitat és la principal barrera per a l'ús quotidià
Un estudi de la URV avalua per primera vegada l'estat de les infraestructures relacionades amb la bicicleta als municipis de l'àmbit urbà del Camp de Tarragona, l'ús actual d'aquest vehicle com a mitjà de transport quotidià i la percepció social de la població. L'objectiu dels investigadors del Departament de Geografia i de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili és proporcionar informació rellevant en un moment clau per al desenvolupament de les infraestructures en aquest àmbit territorial: s'han iniciat els treballs per elaborar el futur Pla Director Urbanístic del Camp de Tarragona i la redacció del Pla Director de mobilitat, el POUM de Tarragona torna a estar sobre la taula, i s'ha aprovat la primera fase de la implantació del tramvia i està en debat la futura estació intermodal.
El projecte de recerca, que ha comptat amb el finançament de la Diputació de Tarragona i la mateixa Universitat, ha permès enquestar un miler de persones i posar a disposició la cartografia al portal col•laboratiu OpenStreetMap dels sis municipis analitzats: Cambrils, la Canonja, Reus, Salou, Tarragona i Vila-seca. Aquest dijous s'han presentat els resultats recollits al llibre La bicicleta al Camp: diagnosi i reptes per a una mobilitat metropolitana saludable i sostenible, coordinat pels investigadors de la URV Xavier Delclòs Alió i Josep Maria Solé Gras. La publicació inclou, a més, la reflexió de nou experts de l'àmbit acadèmic, l'administració i els moviments socials.
L'ús de la bicicleta i la percepció social
De les respostes de les més de mil persones enquestades l'any 2022 se'n desprèn que només un 5% de la població utilitza la bicicleta algun cop a la setmana com a mitjà de transport, si bé el 55% afirma que li agradaria utilitzar-la quotidianament. La principal barrera que addueixen el 73% dels enquestats és la manca d'espai per a la bicicleta o les males condicions de la infraestructura. Aquesta mateixa proporció afirma que utilitzarien la bici si existís infraestructura accessible i de qualitat. De fet, només un 26% creu que al seu municipi és fàcil circular en bicicleta.
La gran majoria dels enquestats (94%) considera que cal promoure la bicicleta compartida, i prop d'un 45% indica que l'utilitzaria. El 92% apunta que són necessaris més aparcaments per a bicicletes i el 91%, carrils bici segregats de vehicles i vianants.